Header Ads

iBiznesPlan

Opracowanie analizy finansowej w programie iBiznesPlan One

W programie iBiznesPlan One zaimplementowana jest obsługa dwóch biznes planów, pomiędzy którymi możemy się przełączać. Biznes plan, który jest aktywny po zainstalowaniu programu zawiera przykładowe dane. Dane z przykładowego biznes planu należy traktować, jako informacje wspomagające naukę opracowania biznes planu przy pomocy programu iBiznesPlan One. Dane w przykładowym biznes planie możemy nadpisać własnymi danymi, ale nie wygenerujemy nowej analizy. Dla przykładowego biznes planu Generator Analizy jest zablokowany. 
 
Drugi biznes plan tzw. Mój Plan (nazwa przycisku) to biznes plan do którego użytkownik wprowadza własne dane.

Procedura opracowania biznes planu w programie iBiznesPlan One:

1. Po uruchomieniu programu po raz pierwszy, w belce przycisków okna głównego programu, aktywne są dwa duże przyciski: Przykład i Aktywny Biznes Plan.
2. Klikamy na przycisk Aktywny Biznes Plan. Aktywuje się okno Aktywny Biznes Plan z tabelą. W tabeli klikamy na wiersz z symbolem 4 (pokaże się znak ">" z lewej strony wiersza).


3. Następnie klikamy na duży przycisk okna Aktywny Biznes Plan (nad tabelą). W wyniku, wrócimy do głównego okna programu. Zmieni się aktywny biznes plan oraz nazwa przycisku Przykład na Mój Plan.


4. Klikamy na przycisk Mój Plan. Aktywuje się okno Podstawowe informacje dla ..., zawierające kilka zakładek. W kolejnych zakładkach okna wprowadzamy informacje dotyczące ogólnych parametrów biznes planu.





5. Po wypełnieniu wszystkich zakładek klikamy na przycisk Zapisz Informacje. Wrócimy do głównego okna, a w belce statusu pojawi się nazwa biznes planu, który jest przedmiotem opracowania


6. Następnie uruchamiamy kolejne opcje menu głównego Inwestycja.


7. Jako pierwszą wybieramy pozycję podmenu Nakłady Inwestycyjne i Amortyzacja. W wyniku aktywuje się okno Nakłady Inwestycyjne: [nazwa biznes planu]. Okno zawiera tabelę do której wpisujemy poszczególne pozycje nakładów inwestycyjnych. Dokładny opis obsługi i wprowadzania danych znajduje się w pliku pomocy (aktywujemy przyciskiem Pomoc)


8. Jako drugą wybieramy pozycję podmenu Przychody ze Sprzedaży. W wyniku aktywuje się okno Przychody ze Sprzedaży: [nazwa biznes planu]. Okno zawiera tabelę do której wpisujemy poszczególne pozycje przychodów, które będzie generowała inwestycja. Dokładny opis obsługi i wprowadzania danych znajduje się w pliku pomocy (aktywujemy przyciskiem Pomoc)


9. Jako trzecią wybieramy pozycję podmenu Koszty Eksploatacji. W wyniku aktywuje się okno Koszty Eksploatacji: [nazwa biznes planu]. Okno zawiera tabelę do której wpisujemy poszczególne pozycje kosztów, które będzie generowała inwestycja. Dokładny opis obsługi i wprowadzania danych znajduje się w pliku pomocy (aktywujemy przyciskiem Pomoc)


10. Jako czwartą wybieramy pozycję podmenu Aktywa i Pasywa. W wyniku aktywuje się okno Aktywa i Pasywa: [nazwa biznes planu]. Okno zawiera tabelę do której wpisujemy poszczególne pozycje zobowiązań, zapasów, należności, które będzie generowała inwestycja. Wartości zobowiązań, zapasów, należności możemy prognozować na podstawie wcześniej wprowadzonych wartości kosztów i przychodów. Dokładny opis obsługi i wprowadzania danych znajduje się w pliku pomocy (aktywujemy przyciskiem Pomoc)


11. Jako piątą wybieramy pozycję podmenu Finansowanie Własne. W wyniku aktywuje się okno Finansowanie Własne: [nazwa biznes planu]. Okno zawiera tabelę do której wpisujemy poszczególne pozycje związane z finansowaniem własnym (akcje lub udziały) inwestycji. Dokładny opis obsługi i wprowadzania danych znajduje się w pliku pomocy (aktywujemy przyciskiem Pomoc)


12. Jako szóstą wybieramy pozycję podmenu Finansowanie Obce. W wyniku aktywuje się okno Finansowanie Obce I Kredyt / Pożyczka: [nazwa biznes planu]. Okno zawiera pola edycyjne i tabele do których wpisujemy podstawowe dane dotyczące kredytu/pożyczki związanej z finansowaniem inwestycji. Harmonogram spłaty kredytu / pożyczki obliczany i generowany jest przez program. Dokładny opis obsługi i wprowadzania danych znajduje się w pliku pomocy (aktywujemy przyciskiem Pomoc)


13. Następnie klikamy na przycisk Generator Analizy. W wyniku zostanie wygenerowana analiza finansowo-ekonomiczna i wypełnione wszystkie tabele z menu głównego Analiza
 
14. Następnie wybieramy opcję menu głównego Serwis > Weryfikacja Analizy. Zostanie wygenerowany plik kontrolny. Jeżeli suma kontrolna w wygenerowanym pliku wynosi 0 (lub jest bardzo bliska zeru np. 0,02), oznacza to, że analiza została prawidłowo opracowana.

15. Generowanie raportów cząstkowych i raportu głównego. Raport główny z analizą finansowo-ekonomiczną składa się z raportów cząstkowych. Raporty cząstkowe to raporty, które zawierają dane ze poszczególnych tabel z opcji menu: Inwestycja i Analiza. W celu utworzenia raportu cząstkowego uruchamiamy po kolei opcje menu głównego: Inwestycja i Analiza. W każdej z tych opcji klikamy na przycisk Raport. W wyniku wygeneruje się raport cząstkowy, który należy zapisać (przycisk graficzny Zapisz).

Generowanie raportu głównego z analizą finansowo-ekonomiczną:

Wybieramy opcję menu głównego: Kreator > Edytor Analizy Finansowo Ekonomicznej
W oknie Analiza Finansowo Ekonomiczna [nazwa biznes planu] wybieramy opcje menu Raport > Publikuj Raport. W wyniku, w oknie edytora, zostanie utworzony raport z finansowo-ekonomiczną. Raport można zapisać lub wydrukować.

3 komentarze:

  1. Czy po okresie obowiązywania czasowej licencji będzie możliwość kontynuowania pracy nad biznes planem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kontynuacja pracy nad biznes planem jest możliwa. Należy wykupić licencję na kolejny okres.

      Ograniczenia czasowe, związane z licencją programu iBiznesPlan One, przestaną obowiązywać, w przypadku zakupu licencji programu iBiznesPlan Std. Program One i Std korzysta z tego samego formatu okresu projekcji.

      Usuń
    2. Zaleca się dokonanie eksportu danych, przed okresem ważności licencji. Wyeksportowany biznes plan można importować do programu iBiznesPlan Std, jak również do uaktualnionej licencji iBiznesPlan One. Szczegółowe informacje znajdują się w pliku pomocy, który załączony jest do programu

      Usuń